כיצד ללמוד ללא ריטלין



style="display:block"
data-ad-client="ca-pub-1847957975280123"
data-ad-slot="4902213491"
data-ad-format="auto">

בפוסט זה אני לא אומר לכם שלא תתנו לילדכם ריטלין והכל רק פסיכולוגי, ישנם הרבה מקרים בהם הילד\ה כן צריך ריטלין. אני נגד העניין שהיום החליטו שריטלין זה תרופת פלא לקשיים בלימודים וכל מי שמתקשה בלימודים צריך ריטלין וזהו, היום בעיות קשב ומחר פרופסור. אלא שיבדקו כל בעיה של תלמיד מתקשה ויראו מה הכי מתאים לו. יתכן שתלמיד מסוים מתקשה במקצוע מסוים כיוון שהוא לא בנוי ללימודים עיוניים אלא יותר למקצוע כגון נהג, אינסטלטור, מכונאי וכו'. במקרים רבים, התלמיד בפיגור בחומר אך מכיוון שהכיתה ממשיכה להתקדם בחומר, התלמיד נשאר מאחור וגם לא מצליח להבין את החומר החדש וכך הפער בין ידע התלמיד לחומר הנלמד בכיתה הולך וגדל.

השפה האנגלית ושפות זרות – חשוב מאד שתינוקכם נולד, דברו איתו לא בעברית אלא בשפה זרה נוספת כגון אנגלית בכדי שיגדל על לפחות 2 שפות, לא טוב להגיד "זה בסדר, הוא ילמד אנגלית בבית ספר" ללמוד שפה מילדות באופן טבעי זה הכי חזק ונותן שטף דיבור מעבר למה שתלמידים מבריקים מסוגלים להגיע. במיוחד בימינו שהשפה האנגלית מאד חשובה ולא ניתן לעשות הרבה בלעדיה. חשוב שהורה אחד ידבר עברית אך הורה שני, סבים, סבתות, מטפלת וכו' ידברו איתו שפות נוספות. ילד שגודל על כמה שפות זה רק טוב בשבילו ולא מבלבל אותו בכלל, ילדים יודעים להפריד בשפות. גם אם אנגלית זאת לא שפת אם שלכם אך אתם שולטים בה, דברו איתו אנגלית או תנסו למצוא לו מטפלת  דוברת אנגלית.
הרבה  אומרים "בישראל מדברים עברית" אך אני אומר בתשובה שנכון שבישראל מדברים עברית אך בשביל למצוא עבודה צריך לדעת לפחות 2 שפות

כיצד טיפלו בעבר עם תלמידים מתקשים – אני זוכר עצמי בתקופת בית ספר יסודי בתחילת שנות ה 80 (אני יליד 1973) בה אם תלמיד היה מתקשה בלימודים, היו משאירים אותו כיתה. אני זוכר תלמיד שהיה הקבצות גימל בכל המקצועות, השאירו אותו כיתה וגם אז נשאר בהקבצות  גימל. לפי נסיוני ראיתי שתלמידים מתקשים שנשארים כיתה, נשארים תלמידים מתקשים ומנגד, תלמידים טובים שקופצים כיתה, נשארים תלמידים טובים עם ציונים גבוהים. אני נגד להשאיר כיתה תלמיד מתקשה אך מאד בעד להקפיץ כיתה לתלמיד מצטיין.

לא להגיד לילד המתקשה שהוא עצלן – ילדים עם בעיות קשב וריכוז פשוט לא מסוגלים ללמוד במסגרת ומתקשים בהבנה לכן בהרבה מקרים הם גם לא מסתדרים בבית ספר מקצועי ולא בחינוך מיוחד כיוון שרמת לא נמוכה אלא פשוט הם לא מסוגלים ללמוד בשום מסגרת.

לימוד קבוצתי – בשנות ה 90 החלו לחלק הכיתה לקבוצות של 5-6 תלמידים שכל קבוצה בנויה באופן די שווה מתלמידים חלשים, בינוניים וחזקים וכך החזקים מקדמים כביכול את החלשים והכיתה מתקדמת עם החומר. אך מה שקרה בפועל עם שיתה זו, הקבוצה אמנם קיבלה מסימה משותפת, התלמידים החזקים אמרו לחלשים מה לרשום, המורה בזק את הקבוצה וראה שהכל טוב ויפה אך במבחן כמובן התלמידים החלשים לא ידעו כלום וכל הנושא נכשל. הבעיה הגדולה בעבודות קבוצתיות במסגרת הלימודים שלא כל כך ניתן לדעת מי השקיע את רוב העבודה וכך נוצר המצב שהתלמיד הכי טוב עושה את כל העבודה ושאר התלמידים רק רושמים את שמם על העבודה ומתחלקים בציון.
כיום לומדים לפי השיטה הישנה והמצליחה יחסית של כל תלמיד לומד בפני עצמו בלי קשר לתלמידים האחרים. לתת עבודה משותפת לתלמידים לדעתי זה כמו לתת להם מבחן משותף, כל אחד צריך לעבוד בעצמו.

צהרונים – מקומות מסודרים אליהם הולכים התלמידים לאחר בית הספר, חלקם באים ממשפחות מתקשות, הורים הנמצאים בעבודה עד מאוחר, או כאלו שרוצים עוד פעילות חברתית בצהרים. בצהרונים נעשית פעילות  חברתית לילדים, בדרך כלל כיתות א' – ו' (גיל 6-12) אחת הפעילויות בצהרונים שהמדריכים עוזרים לתלמידים בשיעורי הבית. אך הבעיה כאן שחלק מהתלמידים בפיגור של שנתיים בחומר הלימודים, והמדריכים שבצדק מחוסר זמן לא בודקים את רמתו של התלמיד, אלא עוזרים לו בפתרון שיעורי הבית הנוכחים. התלמיד כמובן שלא יודע כלום וכך נוצר מצב שהמדריכים פותרים את שיעורי הבית לתלמידים במקום ללמד אותם.

כיצד לעזור לתלמיד מתקשה – במקום לפתור לו את שיעורי הבית הנוכחים, יש לבדוק מה היא רמתו בלימודים וכך ללמדו מהיכן שהוא "תקוע" לדוגמא: אם תלמיד בכיתה ה' ברמה של כיתה ג' במתמתיקה, לא ניתן לעזור לו בשיעורי הבית שקיבל היום בכיתה ה', אלא לעבור איתו על החומר ברמה שלו של כיתה ג' וכך להתקדם איתו שיעור שיעור עד שיגיע לרמה של כיתה ה' ויוכל להבין את החומר הנלמד בכיתה. ולגבי מה שאמרתי על הריטלין, אם תלמיד רמתו של כיתה ג' והוא לומד בכיתה ה', גם ריטלין לא יעזור לו כיוון שהרמה גבוהה מדי בשבילו ולכן לפני שרצים לקחת ריטלין יש לבדוק את כל העובדות בשטח ולראות מדוע התלמיד מתקשה.

מתי מוצדק לקחת ריטלין – בבעיות קשב וריכוז שהן מצב בו התלמיד יושב בכיתה ולאחר כמה דקות "הולך לאיבוד" וכבר לא שם לב למה שנעשה בכיתה אלא חושב כל הזמן על דברים אחרים. התלמיד מאבד ריכוז אם החומר קצת לא מעניין אותו וקצת קשה וכך כל השיעור הופך לשיעמום אחד גדול. במקרים אלו הריטלין כן עשוי לעזור, אך כמובן אם התלמיד לוקח ריטלין יש לבדוק אם הוא באמת מרוכז בשיעור ואם החומר לא קשה מדי משבילו. יתכן שהריטלין כן יעזור אך כיוון שהתלמיד הפסיד הרבה חומר לימודי שלא היה מרוכז, הוא עדיין לא מבין את החומר כיוון שרמתו גבוהה מדי עבודו.

לימודים מהבית – שיטת לימודים מאד טובה למי שיש להם בעיות קשב וריכוז ולאלו שלא מסתדרים במסגרת, לפני עידן האינטרנט היה די קשה ללמוד מהבית כיוון שניתן היה ללמוד בעיקר מקריאה אך לא היה את מי לשאול שאלות אם היה חומר לא מובן. למידה מהבית היתה מאד מוקרת למי שלמדו באוניברסיטה הפתוחה, היו נפגשים פעם בשבוע לשיעור וניתן היה לשאול שאלות ושאר הלימודים היו נעשית מהבית באמצעות לרוב קריאה ומקצת קסטות אודיו, וידאו עם הרצאות.

לימודים מהבית בעידן האינטרנט – שיטת הלימוד הטובה ביותר לכולם, השיטה אינטרקטיבית, כלומר לא רק קוראים חומר ועונים על שאלות אלא המחשב מתקן אותנו שיש טעות בתשובה שסימנו ומסביר היכן טעינו. באינטרנט ישנו חומר קריאה עם תמונות ברורות, סרטי הדרכה והרצאות מוקלטות כך שבעידן האינטרנט ללמוד זה כמו להיות בהרצאה באוניברטיסה, כך הצורך של להיות נוכחים בהרצאה יורד. עתיד הלימודים מופנה כיום לכיוון האינטרנט ואוניברסיטאות מהטובות בעולם התחילו להעביר קורסים באינטרנט אך עדיין לא ניתן לקבל תעודה של תואר מטעם האוניברסיטאות (למעט האוניברסיטה הפתוחה), אך זה משהו שיקרה בשנים הקרובות.

אתר סיני – לימוד גמרה ומשנה אונליין – חשבתם שבישיבות טוחנים מים? נכון מאד בהרבה ישיבות טוחנים מים, לומדים מלא שנים ומתקדמים מאד לאט כיוון שהחומר בארמית וצריך לדמיין איך נראה כל דבר. אך לא כך הדבר באתר סיני, שם באמת לומדים תורה כמו שצריך, בניגוד לישיבות הקונבנציונליות, באתר סיני ניתן ללמוד לגמריי לבד. האתר גדל כל הזמן, שומעים באודיו קיצור הדף היומי ב 10 דקות עם הסבר מקיף וגם איורים ותרשימי זרימה כך שאתם רואים את השיעור באופן ויזואלי ויודעים על מה מדובר. אין דרך יותר קלה ללמוד לימודי קודש מאשר אתר סיני. אם אתם רוצים לתרום לישיבה, תפסיקו לזרוק כסף לישיבות שלא קיימות או שרק מחממות את הכיסא ותירמו לדבר האימי שבאמת מלמד ומזכה את הרבים. לתרומות לאתר סיני

האוניברסיטה הפתוחה – דרכה ניתן ללמוד מהבית ולעשות תארים במגוון תחומים, לא נדרשים כמעט תנאי קבלה אפילו לא בגרות מלאה אך יתכן שתידרשו לעשות קורסי השלמה בתחומים הנחוצים ללימוד יעיל של התואר, אך לא תיתבקשו ללמוד מראש נושאים שאינם קשורים לתואר. מאד מומלץ למי שרוצה ללמוד מהבית ולהתקדם בקצב שלו, ניתן ללמוד עד לתואר שני והתארים מוכרים על ידי המועצה להשכלה גבוהה ועל ידי אוניברסיטאות אחרות.

מכללת קהאן מהדורה עברית – בדיוק כמו המהדורה האנגלית אך תורגמה כמה מאות סרטונים מתוך האלפים שיש, נקווה רק שימשיכו לתרגמם לעברית, בינתיים תיהנו ממה שיש

למי מכם שיודעים אנגלית ישנם המון קורסים שניתן לעשות דרך האינטרנט, חלקם בתשלום סביר וחלקם חינם, אפרסם רשימה נוספת של קורסים שקיימים בעברית. כל האתרים הללו שאפרסם נועדו לידע אישי ולא לתעודה מוכרת.
קורסים ליודעים אנגלית:

קורסרה – אתר שמכיל קורסים ממיטב האוניברסיטאות בעולם כולל האוניברסיטה העברית בו יש קורסים שנעשים אונליין מהמחשב. עלות: חינם

מכללת קהאן – כל מקצועות המדעיים של בתי ספר, מתמטיקה, פיסיקה, כימיה, ביולוגיה, מדעי המחשב ועוד ברמה ממתחילים עד מתקדמים, מלמדים מ 1+1 עד רמה שמקבילה ל 5 יחידות בגרות ומעלה. השיעורים בצורת סרטוני וידאו, אלפי סרטונים באורך ממוצע של 10 דקות כל אחד שלאחרי רוב הסרטונים ישנם שאלות שפותרים ואם מקבלים תשובות והנחיות במקום במידה ואתם מתקשים, מאד פופולארי מאד מומלץ. חינם.

אני 10 – אתר בעברית המלמד מתמטיקה מרמה של כיתה א' עד בגרות 4 יחידות (יתכן שבעתיד גם 5 יחידות) הכל בחינם, האתר פועל ללא מטרות רווח. כולל שיעורי וידאו, דפי מבחנים ונוסחאות ומשחקים.

גול – אתר המותאם לתוכניות הלימודים באוניברסיטאות ורוב המכללות בארץ, אתם בוחרים את המכללה, הקורס ומקבלים שיעורים פרטיים אונליין בתשלום, תראו את השיעורים ששכרתם ללא הגבלה במשך 8 חודשים והעלות היא בערך 12 ש"ח לשעה של שיעור מוקלט. רק כדי למנוע אי הבנה, ה 12 ש"ח ממוצע לשעה של שיעור אתם משלמים חד פעמי, באותם 12 ש"ח אתם רואים השיעור המוקלט כמה פעמים שאתם רוצים (נכון לזמן כתיבת פוסט זה – יש לבדוק איתם בזמן ההרשמה מחיר עדכני ותוקף המנוי)

www.lynda.com, www.vtc.com – שני אתרים מתחרים שמלמדים הכל  במחשבים, מערכות הפעלה, רשתות, אופיס, גרפיקה, פוטושופ ועוד, 250 דולר לשנה או 30 דולר לחודש (רצוי לבדוק המחיר העכשוי) ותלמדו כמה שאתם רוצים באותה תקופה, החיסרון היחיד הוא שלא ניתן לשמור את סירטוני ההדרכה למחשב אלא רק לצפות בהם אונליין.

www.123di.com – אתר שמלמד אתכם צילום, כל יסודות הצילום, מצלמות, צבעים, הגדרות מצלמה וכל מה שאתם יכולים רק לדמיין והכל ב עד 80 דולר קניה חד פעמית.

המאמר נכתב בלשון זכר אך הוא מיועד לנשים  וגברים כאחד.

אודות יצחק שחר

יצחק שחר קבליסט, מחזיר אהבות, הוצאת כישופים ועין הרע ופוסק בענייני הלכה ומצוות אימייל: kabala@kabalail.com אתר: www.kabalail.com טלפון ו ווטסאפ: 0585703609 phone and whatsapp
הפוסט הזה פורסם בקטגוריה לימודים.‏ קישור ישיר לפוסט.

כתיבת תגובה