צום יום כיפור אותו הקושי בשעון קיץ או חורף



style="display:block"
data-ad-client="ca-pub-1847957975280123"
data-ad-slot="4902213491"
data-ad-format="auto">

אנשים רבים סבורים כי לצום ביום כיפור בשעון חורף יותר קל מאשר צום יום כיפור בשעון קיץ. כמובן שאני מפריך דעה זאת  מכיוון שצום יום כיפור מתחיל בשקיעה ומסתיים בשקיעה למחרת ולא משנה איזו שעה רשומה בשעון. בכל מקרה בין אם מדובר בשעון קיץ או חורף הצום הוא 25 שעות (אמור להיות 24 שעות אבל מוסיפים שעה מקדם ביטחון). אנשים דתיים הולכים לבית הכנסת לפי הזריחה ולא לפי השעון כך שלא משנה מה השעה בלאו הכי יש להם אותה כמות שעות של תפילות עד שיוצא יום הכיפורים.

אז מה בעצם קורא בשעון קיץ, אנו מזיזים השעון שעה קדימה ובמקום שיחשיך למשל ב 18:00, מחשיך ב 19:00 כלומר מחשיך שעה מאוחר יותר. פלוני צם ביום כיפור בשעון חורף ויודע שהצום מסתיים נניח ב 18:30, בשנה מסויימת פתאום מחליטים שצום יום כיפור יהיה בזמן שעון קיץ ופלוני צם עד 19:30. פלוני לתומו חושב שיש עליו לצום שעה יותר אך הוא טועה בגדול כיוון שהשעון שלו זז שעה קדימה אך השמש לא זזה בכלל. בשעון קיץ פלוני רואה 18:30 ואומר בליבו "חבל, אם היה שעון חורף כבר היה מסתיים הצום ועליי להתענות  עוד שעה" כאן פלוני טועה כיוון שאם היה בשעון חורף השעון שלו היה מראה 17:30 ובלאו הכי היה לו עוד שעה לצום. הרי הצום מסתיים שעה מאוחר אבל גם מתחיל שעה מאוחר כך שסך שעות הצום זהה.

אתן לכם דוגמא שתבינו על מה אני מדבר, שני אחים צמים ביום כיפור, אחד שוכח לכוון את שעונו לשעון חורף אלא נשאר על השון קיץ והאח השני מכוון שעונות  לשעון חורף, שניהם צמים ביחד והולכים לבית הכנסת ביחד ומסיימים הצום בתקיעת השפור, למי מהם יותר קשה לצום? האם לזה שעדיין נמצא על שעון קיץ? ניחשתם נכון, אותו הקושי בדיוק, כך ששעון הקיץ זה רק מספר שרשום בשעון, אין שום הבדל בצום.

ומה עם מי שבכל זאת משוכנע ששעון חורף יותר קל לצום. יש לי פיתרון בשבילכם, פשוט שיכוון השעון שלו שעה אחורנית כאילו לשעון חורף וגם אם הצום נופל בשעון קיץ יוכל לכוון שעונו אחורנית וכך כאילו יצום שעה פחות או אפילו יכוון שעונות שעתיים אחורנית והצום יהיה עוד  יותר  קל למרות שהוא עדיין צם 25 שעות.

ועוד דבר, אם אתם  חושבים שהצום יותר קשה זה בעצם מהדר לכם את המצווה, הרי כתוב "ענו את נפשותיכם" אז למה לא להדר המצווה ולעשותה חזקה? כמו כן אם יום כיפור מתארך בשעה, גם שבת מתארכת בשעה וכך כל תקופת שעון הקיץ אתם הדתיים נהנים משעה נוספת על עונג שבת ועונג חגים, אז לא שווה שעון קיץ אם יש לכם שעה נוספת להנות מעונג שבת בכל שבועה וגם להדר מצוות  יום כיפור? חומר למחשבה.

אודות יצחק שחר

יצחק שחר קבליסט, מחזיר אהבות, הוצאת כישופים ועין הרע ופוסק בענייני הלכה ומצוות אימייל: kabala@kabalail.com אתר: www.kabalail.com טלפון ו ווטסאפ: 0585703609 phone and whatsapp
הפוסט הזה פורסם בקטגוריה תורה ויהדות.‏ קישור ישיר לפוסט.

3 תגובות על צום יום כיפור אותו הקושי בשעון קיץ או חורף

  1. מאת חיים‏:

    זה לא מדוייק. צום יום כיפור עדיין קל יותר בשעון חורף מאשר שעון קיץ, ואני אסביר מדוע.
    החלק הקשה ביותר של הצום הוא היום למחרת תחילת הצום, לאחר הקימה בבוקר. מאחר ובשעון חורף החלק הזה של הצום (קרי, היום עצמו) הוא קצר יותר בשעה (במקום שהצום יסתיים ב-7 בערב הוא מסתיים ב-6 בערב), אזי המסקנה היא שהצום קל יותר בזכות שעון החורף. מכאן, שלמרות שהצום נמשך 25 שעות הן בשעון חורף והן בשעון קיץ, כפי שהסברת, עדיין קיים הבדל ברמת הקושי לטובת שעון החורף. אמנם מדובר כנראה בהבדל מינורי ולא משמעותי, אבל הוא בהחלט קיים.
    יחד עם זאת, אני לחלוטין מסכים איתך שזה לא נכון ולא ראוי לחפש הקלות בצום יום כיפור או בכל צום אחר. כל המשמעות האמיתית של צום היא הקושי לעמוד בו, ולכן כל ניסיון להקל בו פוגם במשמעות הרעיונית של אקט הצום. זו הסיבה שאני גם מתנגד להחלטה להעביר לשעון חורף לפני צום יום כיפור – זו החלטה שמאחוריה ככל הנראה עומד השיקול הזה בלבד.

  2. מאת יצחק שחר‏:

    אותו הקושי בשעון קיץ וחורף, נכון שלמחרת הצום יותר קשה אבל אם אתה מתעורר ב 7:00 בבוקר ביום כיפור בשעון חורף, בשעון קיץ אתה מתעורר ב 8:00 בבוקר כך בלאו הכי יש לך אותה כמות שעות מאז שאתה מתעורר עד סוף הצום. הרי ביום כיפור אתה לא קם ב 7:00 בבוקר עם שעון מעורר לא משנה שעון קיץ או חורף, אתה קם מתי שאתה מתעורר באופן טבעי. כך למשל אנשים שהולכים לבית הכנסת עם הנץ, הם קמים בזריחה ללא קשר מה השעון מראה. המצב היחיד בו יכול להיות יותר קל לצום בשעון חורף, זה אם מתחילים תפילה בבית כנסת בשעה מסויימת נניח 7:00 בבוקר בכל מקרה לא משנה אם המדינה בשעון קיץ או חורף, פשוט הולכים לפי השעון ולא לפי השמש, אבל לפי מיטב ידיעתי כמעט אין בתי כנסת כאלו, רובם הולכים לפי הזריחה.

  3. מאת אבי‏:

    ברור שאין הבדל בצום עצמו בדיוק כפי שהוסבר, לך לפי השמש ומה זה בכלל משנה מה רשום בשעון (בהנחה שהתפילה אף היא לפי השמש). ה״בעיה״ היחידה יכולה להיות רק ביום שלמחרת הצום מכיון שיש פחות זמן להתאושש בשעון הקיץ וביום למחרת שחוזרים לשיגרה כן הולכים לפי השעון.

כתיבת תגובה