היזהרו מפירמידות ושיווק רשתי



style="display:block"
data-ad-client="ca-pub-1847957975280123"
data-ad-slot="4902213491"
data-ad-format="auto">

בוודאי שמעתם את הסיפור האחרון על חברת זיק ריוורדס שהיא לא יותר מאשר פירמידה. הרבה ממכם בטח שמעתם את המונח פירמידה ושיווק רשתי כשאומרים לכם שהם לא פירמידה אלא שיווק רשתי. מה יש לי להגיד על זה? פירמידה ושיווק רשתי זה אותו הדבר, אותה גיברת בשינוי הדרת והנה ההסבר המלא:

למדו דבר חשוב, שמציעים לכם לעשות רווח של אלפי אחוזים בשנה מעשיית דברים שטוטיים כמו לעשות העתק הדבק למודעות של זיק ריוורד באתרי אינטרנט, חישבו היטב, מדוע שיציעו לכם אלפי אחוזים בשנה אם אותה חברה כמו זיק ריוורדס יכולה להשקיע הכסף לבדה או לקחת הלוואה מהבנק בהרבה פחות ריבית. אפילו שוק אפור לא גובה מאנשים אחוז וחצי ביום כפי שהציע לתת חברת זיק ריוורדס. כמו כן החברה אפשרה  לכם למשוך את הרווחים רק אחרי שלושה חודשים וגם  לא הייתם מקבלים את הקרן, כלומר הסכום הראשוני שהפקדתם היה נשאר אצל החברה ואתם מקבלים רק את הריבית אבל לאחר שלושה חודשים ומעלה. כלומר בחודש הרביעי שלכם בחברה אתם מקבלים רק את הריבית שהרווחתם מהחודש הראשון, כך שתמיד 3 חודשים אחרונים היו מושקעים בחברה בלי שתהיה לכם אפשרות  למשוך אותם, מה שנתן לחברה זמן נוסף למשוך חברים נוספים ולהפריש סכומים קטנים יחסית. כמובן שהם גם בנו על זה שרובכם תשקיעו חזרה את הכספים שהרווחתם וכך הפירמידה  תוכל להתקיים יותר זמן.

פירמידה זאת התחזתה כביכול לשיווק רשתי בכך שהם כאילו מוכרים מוצר שהנו "בידים" כלומר אפשרות הצבעה במכרזים שעלותם דולר לכל הצעה בכדי לעלות מחיר מוצר בסנט אחד במכירות פומביות. אך אם נחשוב בהגיון, מדוע שחברת זיק ריוורד תמכור לכם זכות השתתפות ברווחים בטוחים שלה ממכירות פומביות אם היא יכולה לעשות את כל הרווחים לבד? בקיצור אל תחפשו לעשות  כסף קל ומהיר, זה בוודאי תרמית.

פירמידות – כאן לא מדובר בפירמידות כמו של המצרים הקדמונים אלא בפירמידות של מכירות על ידי סוכנים, מדובר בפירמידה וירטואלית אשר המבנה שלה זהה לפירמידות של מצרים. הפירמידה היא מבנה עסקי של חברה אשר מעסיקה סוכני מכירות אשר מביאים סוכני מכירות חדשים תחתיהם וכך מתחלקים הרווחים בין עומדי שלבי הפירמידה. הסוכן אשר הגיע אחרון יתחלק ברווחי המכירות שלו עם הסוכנים מעליו ומאוחר יותר בעתיד יקבל רווחים מסוכנים אשר מצא ונמצאים תחתיו בפירמידה.
פירמידה ללא מוצר – פלוני מקים פירמידה אשר לא משווקת שום דבר. פלוני מפרסם מודעה בעיתון ובה כתוב "דרושים סוכנים, שכר גבוה מובטח עד 20,000 ש"ח בחודש" המודעה נשמעת מפתה. כאשר מתקשר פלוני 2 לפלוני לשאול פרטים הוא מסביר, כל מי שנכנס לפירמידה מפקיד סך של 5,000 ש"ח והופך להיות סוכן של הפירמידה, הכסף יועבר לפלוני אשר עומד בראש הפירמידה בתור מספר 1. כל סוכן נוסף אשר מוצא פלוני 2, גם יפקיד סך של 5,000 ש"ח שמהם 3,000 ש"ח יגיעו לפלוני 2 ו 2,000 ש"ח יגיעו לפלוני 1. פלוני 2 מחפש ומוצא עוד 3 סוכנים אשר מוכנים להצטרף דרכו לפירמידה וכל אחד מהם מפקיד סך של 5,000 ש"ח ולהם נקרא פלוני 3, פלוני 4 ופלוני 5 אשר יושבים בפירמידה תחת פלוני 2 אשר יושב תחת פלוני 1. פלונים 3,4,5 מפקידים סה"כ 15,000 ש"ח שמהם 9,000 ש"ח מרוויח פלוני 2 ו 6,000 ש"ח מרוויח פלוני 1. עד כה פלוני 2 יצא מורווח רווח נקי של 4,000 ש"ח (9000 – 5000) אשר שילם לפלוני 1 מתי שהצטרף ופלוני 1 מורווח 11,000 ש"ח מכל ארבעת הסוכנים ביחד. עד כה הכי מרוויח הוא פלוני 1 אשר עומד בראש הפירמידה, פלוני 2 אשר עומד במקום שני בפירמידה מורווח פחות ושלושת הפלונים הנוספים בינתיים רק מופסדים כל אחד 5,000 ש"ח.
על כל אחד משלושת הסוכנים בתחתית הפירמידה למצוא לפחות 2 סוכנים נוספים על מנת לצאת מההפסד ואף להיות מרווחים 1,000 ש"ח. בדרך כלל סוכן אשר מצרף סוכן מקבל 60 אחוז ממה שאותו סוכן מתחתיו שילם עבור ההצטרפות ו 40 האחוזים הנוספים הולכים לסוכנים שתי מדרגות למעלה בפירמידה. בשיטה זאת כל סוכן מקבל תמלוגים מכל מי שהוא מביא באופן ישיר לפירמידה (דירוג 2) ועוד תמלוגים מכל סוכן (דירוג 3) אשר מצטרף ע"י סוכן (דירוג 2) לפירומידה.
דוגמא: פלוני 2 יקבל תמלוגים מכל הסוכנים אשר הוא מצרף לפירמידה  בדירוג שלישי בסולם הפירמידה (פלוני 3,4,5 ועוד אם ימצע עוד סוכנים) ומכל הסוכנים אשר מצאו הסוכנים מתחתיו דירוג רביעי בפירמידה (אלו שצורפו על ידי פלוני 3,4 ו 5)  הכספים אשר הופקדו בידי דירוג חמישי בפרימידה יועברו לדירוג שלישי ורביעי בפירמידה בלבד. כמובן שבכל פירמידות אלו לא משנה כמה סוכנים יש במורד הפירמידה, תמיד יגיעו תמלוגים מסויימים למספר 1 בפירמידה (זה שהקים את הפירמידה) הוא המרוויח הגדול האמיתי בפירמידה.
כמובן שאחרי שכל סוכן בפירמידה מוצא כמה סוכנים וכל האנשים הפוטנציאלים כבר הצטרפו לפירמידה ולא נשאר עוד מי להצטרף, כל אלו אשר בתחתית הפירמידה מפסידים את כל הכסף שהשקיעו על מנת להצטרף. כאשר אמרתי טענה זאת לחבר אשר הצטרף לפירמידה, השיב לי החבר כי כל יום ישנם אנשים חדשים אשר מגיעים לגיל 18 והם פוטנציאלים להצטרף לפירמידה, כך שלעולם לא יהיה מצב שבו כל האנשים יצטרפו לפירמידה ולא יהיה את מי לצרף.

בעקבות טענה זאת עשיתי לחברי חישוב פשוט להראות לו את הסטטיסטיקה "שמכרו" לו כאשר הצטרף לפירמידה. בהרצאה של מנהלי הפירמידה הנ"ל טענו כי כל סוכן ימצא עוד סוכן תוך שבוע וכל סוכן אשר ייצרף גם ימצא סוכן תוך שבוע וכך יוכל לעשות בקלות 20,000 ש"ח בחודש מכל התמלוגים המגיעים מהסוכנים שהצטרפו.
באלבניה בשנים 1996-1997 הממשלה שיכנעה את אזרחיה להצטרף לפירמידה אשר הממשלה הקימה וכמובן כאשר רוב אזרחי המדינה כבר היו בפירמידה ולא היה את מי לצרף יותר, קרסה הפירמידה והאזרחים יצאו להפגין ברחובות.
עכשיו החישוב – אני מצטרף לפירמידה ותוך חודש מוצא 4 סוכנים (סה"כ 5 סוכנים). כעבור חודש כל אחד מאיתנו מביא עוד 4 סוכנים סה"כ ישנם 20 סוכנים תוך חודשיים מהקמתה של הפירמידה. בסוף בחודש השלישי כבר ישנם 80 סוכנים הרי כל אחד מ 20 הסוכנים מצא עוד 4 סוכנים. חודש רביעי 320 סוכנים ולהלן טבלה המראה כמה סוכנים תוך כמה זמן.
חודש ראשון 1 סוכן
חודש שני 5 סוכנים
חודש שלישי 20 סוכנים
חודש רביעי 80 סוכנים
חודש חמישי 320 סוכנים
חודש שישי 1280 סוכנים
חודש שביעי 5120 סוכנים
חודש שמיני 20,480 סוכנים
חודש תשיעי 81,920 סוכנים
חודש עשירי 327,680 סוכנים
חודש אחד עשר 1,310,720 סוכנים
שנה 5,242,880 סוכנים (כל אוכלוסית ישראל)
שנה וחודש 20,971,520 סוכנים
שנה וחודשיים 83,886,080 סוכנים
שנה ושלושה חודשים 335,544,320 סוכנים
שנה וארבעה חודשים 1,342,177,280 סוכנים (אוכלוסית סין)
שנה וחמישה חודשים 5,368,709,120 (אוכלוסית העולם)
תוך פחות משנה וחצי צירפנו את כל אוכלוסית העולם לפירמידה כולל תינוקות, ילדים וכל אלו אשר לא יכולים להצטרף. דבר אשר מוכיח כי המספרים אשר אנו מקבלים על כמה סוכנים מצטרפים לפירמידה הנם שקריים לחלוטין ורוב מי שמצטרפים לפירמידה נשארים בלי כלום בסופו של דבר.

פירמידה מבוססת מוצרי קניה – (נקראת גם שיווק רשתי) עד כאן הבאתי לדוגמא פירמידה אשר לא מוכרת שום דבר אלא רק מעבירה כסף בין הסוכנים, אך ישנם המון פירמידות אשר מבוססות על מכירת מוצרים, כלומר סוכני מכירות מצרפים עוד סוכני מכירות לחברה.
פירמידה של מוצרי בריאות – פלוני קונה מחברה זו מוצרי בריאות בסך 500 ש"ח בחודש לשימוש עצמי בכדי שיוכל להצטרף לפירמידה. פלוני מוכר מוצרי בריאות אלו ואף עונד סיכה על חולצתו שבה רשום "תשאל אותי איך להוריד במשקל" או משפט דומה לזה. כל אחד אשר פונה לפלוני, פלוני מנסה למכור לו מוצרי בריאות אלו ומקבל אחוזים מכל ערכה אשר מוכר ושאר הכסף הולך לסוכנים מעליו בפירמידה (הסוכנים אשר הכניסו אותו לעסק) וכמובן חלק מסויים מגיע לבעלי החברה שהם מספר 1 בפירמידת מוצרי הבריאות.
פלוני אף מנסה למצוא סוכנים נוספים שיצטרפו לפירמידה שלו ומכל ערכה שהסוכנים תחתיו מוכרים, מקבל פלוני אחוז מסוים וגם הסוכן שקיבל את פלוני בתור סוכן מקבל אחוז מסוים מעסקאות אלו, בדיוק כמו הפירמידה אשר משווקת רק סוכנים ולא מוכרת שום מוצר.  כמובן שכמו בכל פירמידה כעבור זמן מה כל לקוח פוטנציאלי כבר קנה מוצרי בריאות והסוכנים בתחתית הפירמידה רק מוציאים 500 ש"ח לחודש על מוצרי בריאות ולא מצליחים למכור דבר. במקרה זה אומנם הסוכן מקווה שהלקוחות אשר צירף ימשיכו כל החיים לשלם 500 ש"ח למוצרי בריאות, אך הרבה מהלקוחות נשברים לאחר כמה חודשים ולא מוכנים לשלם "משכנתא" נוספת בשביל תוספי מזון ופורשים מהמנוי לקנייה קבועה של מוצרי בריאות.
לקוחות אשר הצטרפו בהתחלה לפירמידת מוצרי הבריאות מרגישים שבריאותם לא השתפרה פלאים וגם מספיק להם לאכול בריא בכל יום וכך להימנע מהוצאה חודשית קבועה של 500 ש"ח בחודש, מפסיקים עם מוצרי הבריאות ואז עוד סוכנים מפסיקים לקבל תמלוגים על המכירות וגם הם מפסיקים לרכוש לעצמם מוצרי בריאות ופורשים מהפירמידה. כעבור זמן מה כל הפירמידה מתמוטטת וכולם חוזרים לשיגרה, כעבור 10 שנים שוב בעלי הפירמידה מקימים אותה מחדש ומשכנעים את כל הצעירים להצטרף לפירמידה זאת וכל הסיפור חוזר חלילה, הפירמידה מתקיימת אולי שנתיים שלוש עד שקורסת שוב. אותם סוכנים מקימים פירמידה כל פעם במקום אחר בעולם או מקימים פירמידה חדשה בארץ אשר משווקת מוצרים אחרים.
ישנם הרבה פירמידות אשר מדי פעם צצות בארץ ובהרבה מקומות בעולם, בעיקר העוסקות במוצרי בריאות ומוצרי קוסמטיקה או פירמידות אשר לא עוסקות בכלום, אלא רק במציאת סוכנים אשר מביאים סוכנים. הפירמידות בדרך כלל לא מחזיקות יותר משנתיים, בעלי פירמידות אולי ימתחו ביקורת על דבריי ויגידו כי הם קיימים כבר 20 שנה. נכון כי ישנם פירמידות אשר קיימות 20 שנה אבל אף פעם לא באותו איזור, הפירמידות כל הזמן מחליפות מקומות ואנשים. אף פעם לא שמעתי על סוכן אשר נמצא בפירמידה מעל שנתיים, הפירמידות חובקות עולם ומחליפות סוכנים כל הזמן. כמובן שישנם אנשים תמימים אשר הצטרפו לפירמידות והתעשרו כיוון שמצאו הרבה סוכנים להצטרף תחתם ואותם סוכנים אשר הצטרפו תחתם הצליחו טוב במכירות. אך עם כל זה גם הסוכנים הכי מצליחים, בדרך כלל מצליחים במשך שנים בודדות, עושים כסף נאה ואז חוזרים שוב לשגרת החיים הישנה שלהם, אך כמו תמיד על כל סוכן שעושה כסף טוב זמן מה, ישנם עשרות סוכנים שלא הצליחו בכלל.

חברות הפירמידה תמיד יעשו רעש גדול מאותם סוכנים שלהם אשר הצליחו יפה אך אף פעם לא ידברו על אלו אשר לא הצליחו ופרשו מעסקי הפירמידות.
הפרובגנדה של הפירמידות – היום יש שם רע לפירמידות לאחר הרבה מאמרים בעיתונים אשר סיפרו על הפירמידות ועל העובדה כי הפירמידות לא יציבות ומחזיקות רק תקופה קצרה, לכן בכל כנס של פירמידה שמתקיים מספרים מנהלי הפירמידה כי העסק שלהם אינו פירמידה אלא מבנה ארגוני או שווק רשתי. במצגות שהם מראים לכם הם מראים מצגות גרפיות אשר מציגות את הפירמידה במקום בצורת משולש, המצגות מוצגות בתור עיגול מרכזי (ראש הפירמידה) וסביב העיגול המרכזי כמה עיגולים משניים (מספרי 2 בפירמידה) וסביב כל עיגול משני עוד כמה עיגולים משניים (מספר 3 בפירמידה) והם מציגים זאת כאילו שיטה חדשה ויותר בטוחה מהפירמידה שבעצם זאת בדיוק פירמידה אך מצויירת באופן שונה בצורת עיגולים במקום משולש.
התירוץ שלהם מהי פירמידה – אותם בעלי הפירמידה יתחילו לספר לכם כי היא מבנה אירגוני בו ראש הפירמידה הוא המנהל אשר נשאר תמיד מנהל ומתחתיו יש את הפועלים אשר תמיד נשארים בתחתית. הנ"ל מתרצים זאת כאילו מבנה ארגוני של ההנהלה הוא הפירמדה הידועה לשימצה והארגון שלהם הוא מבנה ארגוני ייחודי אשר בו סוכן טוב יכול להגיע למעלה בארגון תלוי באופן העבודה של אותו סוכן. אותם בעלי פירמידה מציגים פירמידה של ניהול חברתי אשר לא קשורה כלל וכלל לפירמידה שלהם אשר מבוססת על סוכני מכירות. הפירמידה של סוכני מכירות היא הפירמידה הידועה לשימצה שממנה אפשר להפסיד ולצאת בלי כלום. כאשר אתם בעסק מכירות של סוכן מביא סוכן אתם נמצאים בפירמידה גם אם בעלי הפירמידה מציירים זאת בעיגולים במקום בצורת משולש, אתם עדיין נמצאים בפירמידה אשר לא יציבה.

אודות יצחק שחר

יצחק שחר קבליסט, מחזיר אהבות, הוצאת כישופים ועין הרע ופוסק בענייני הלכה ומצוות אימייל: kabala@kabalail.com אתר: www.kabalail.com טלפון ו ווטסאפ: 0585703609 phone and whatsapp
הפוסט הזה פורסם בקטגוריה חיסכון כסף וזמן.‏ קישור ישיר לפוסט.

2 תגובות על היזהרו מפירמידות ושיווק רשתי

  1. מאת פוסט‏:

    אני לא אשקר אבל זה הפוסט הראשון שנהנתי כל כך מהקריאה, גם מבחינת סוג הכתיבה שלך וגם מבחינת הנושא, אני חייב לשתף אותו.

    והכי מצחיק ה״משווקים״ טוענים ומדגישים שלא צריך לצרף אף אחד
    אבל תמיד משאירים לינק מפנה+מילות שכנוע

  2. מאת יצחק שחר‏:

    שלום חיים,
    קודם כל רשמת תגובה בפוסט הלא נכון, כאן מדובר בפירמידות ואתה נותן תגובה על דת. בקשר לפסקי ההלכה שלי כל מה שאני כותב נכון. אם עושים החמרות שהציבור לא יכול לעמוד בהם ואז עושים קומבינה ועובדים על אלוהים כדי להתגבר על אותן החמרות, זה ממש לעשות צחוק מהדת, הרי תסכים איתי שאי אפשר לעבוד על אלוהים. במקרים כאלו יש להקל ולהסיר גדר. הגדולה היא להקל ולא להחמיר על הציבור.

כתיבת תגובה