כיצד לפטור עורכי דין ורואי חשבון מהתמחות (סטאז')



style="display:block"
data-ad-client="ca-pub-1847957975280123"
data-ad-slot="4902213491"
data-ad-format="auto">

כפי שכולכם בטח כבר יודעים, מציאת התמחות בראיית  חשבון ומשפטים זאת משימה בלתי אפשרית או כמעט בלתי אפשרית ליתר דיוק. (הנני פונה בלשון זכר אך הפוסט מיועד לנשים וגברים כאחד). ממסיימי לימודי ראיית חשבון נדרשים שנתיים של סטאז' (התמחות מעשית) וממסיימי לימודים משפטים נדרשים שנה סטאז'. מדינתינו מוצפת אקדמאים ששילמו עבור לימודים אלו ממיטב כספם אך כיוון שלא מוצאים סטאז' נאלצים לעבוד בעבודות אחרות והכסף שהושקע בלימודים הולך לטימיון. סטודנט שכבר השקיע עשרות אלפי שקלים עבור לימודים אלו יהיה מוכן אפילו לעבוד חינם ואף לשלם עבור סטאז' רק בכדי שלימודיו לא ילכו לטימיון וכך נוצר מצב בו המעסיקים מודעים למצוקה של דורשי הסטאז' וכך נוצר מצב של ניצול פושע של העובדים. לא תעשה אצלי סטאז' חינם, לא תהיה לך תעודה ו מאה אלף ש"ח שהשקעת בלימודים הלכו לפח.

מדוע בכלל צריך סטאז' הרי בראיית חשבון ועריכת דין אין סכנת נפשות אם נעשית טעות, מקסימום פאדיחה במשפט או לשבת כל הלילה על הדוחות הכספיים כדי לתקן טעויות. בואו נראה מה קורה במקצועות אחרים בהם כן נדרש סטאש ואיך מקבלים רשיונות, לדוגמא חשמל:
על פי תקנות החשמל 1985 בחשמל יש הרבה סוגי רשיונות ונדרש סטאז' בשביל לקבל הרשיון, אך אם החשמלאי עשה תעודה ברמה יותר גבוה, הוא פטור מסטאז מהרשיון הנמוך יותר. או במילים אחרות המסיים לימודי חשמל ועבר את המבחנים הממשלתיים יוכל לקבל רשיון ללא סטאז בשביל רשיון נמוך ברמה אחת ממה שלמד
לדוגמא: מי שסיים לימודי הנדסאי חשמל יקבל רשיון חשמלאי מוסמך ללא סטאז' (רמה אחת פחות מהנדסאי) או רשיון חשמלאי ראשי אך בתנאי שעשה סטאז' שנה. ומי שרוצה להיות חשמלאי ראשי ללא סטאז', יצטרך לסיים לימודי מהנדס חשמל (ללא סטאז) או הנדסאי חשמל (עם סטאז').
הבנתם כמה יעיל חוק החשמל במדינת ישראל מ 1985?

אז למה לא ליישם את חוק החשמל התשמ"ה 1985 גם אצל מסיימי לימודי עריכת דין וראיית חשבון. בחשמל הרי יש סכנת נפשות וחוק החשמל כן עובד בהצלחה בישראל שנים רבות, כך שמדוע להקשות על עריכת דין וראיית חשבון בהם אין סכנת נפשות.
דוגמא לחוק שאני מציע: סטודנט סיים תואר במשפטים ועבר את הבחינות, אם לא ירצה לעשות סטאז' יוכל לחלופין לעשות גם תואר שני במשפטים ואז באופן אוטומטי יקבל רשיון לעריכת דין ללא סטאז' (בתנאי כמובן שעבר גם את מבחני הלשכה בהצלחה). חוק זה  יגרום לכך שיהיה עורכי דין יותר משכילים ומכיוון שיהיו יותר משרות פנויות למתמחים, לאלו שאין באפשרותם לעשות תואר נוסף, יוכלו יותר בקלות למצוא סטאז' בעריכת דין.
כך גם אצל רואי חשבון, מי שסיים לימודיו בהצלחה ולא רוצה או לא מעוניין לעשות סטאז' אלא להעשיר את הידע שלו, יוכל ללמוד תואר נוסף בתחום הקשור למקצוע שלו כגון כלכלה, משפטים וכו' וכך לקבל רשיון ראיית חשבון ללא סטאז'.

למה לא לעשות גם רשיון מוצלב: מי שבוחר ללמוד גם תואר  במשפטים וגם ראיית חשבון, כיוון שיש לו ידע עשיר בתחומים הקשורים אחד לשני, יקבל רשיון גם בעריכת דין וגם בראיית חשבון. באותו אופן גם רופא שמחליט ללמוד עריכת דין, לתת לו רשיון ללא סטאז' כיוון שיוכל להיות עורך דין רפואי וכבר יש לו הרבה רקע.

הרי לא חסרים מובטלים במדינה וכן חסרים מקומות עבודה ומשכילים, ולכן לתת רשיון למי שמציע לרכוש עוד השכלה ולא לתפוס עוד מקומות עבודה. במקום מדינה עם מסיימי לימודים מתוסקלים חסרי עבודה, למה שלא תהיה מדינה עם הרבה עורכי דין ורועי חשבון משלמי מיסים שממלאים את קופת המדינה.

אנא  חיתמו על העצומה התומכת בהצעה זאת http://www.atzuma.co.il/mishpatim

אודות יצחק שחר

יצחק שחר קבליסט, מחזיר אהבות, הוצאת כישופים ועין הרע ופוסק בענייני הלכה ומצוות אימייל: kabala@kabalail.com אתר: www.kabalail.com טלפון ו ווטסאפ: 0585703609 phone and whatsapp
הפוסט הזה פורסם בקטגוריה לימודים.‏ קישור ישיר לפוסט.

כתיבת תגובה